Elakad a lélegzeted. A pupillád kitágul és a veled szemben némán várakozó fürdőszobatükör hirtelen elméd vetítővásznává válik.
– Igen! – harapsz rá a szádban ragadt fogkefére, aztán mit sem törődve a szád sarkából kicsurgó habbal, kirohansz a fürdőszobából, hogy papírt és írószert keress.
Ismerős? Akkor tudod, hogy az ihlet bármikor támadhat. Akár a legrosszabbkor is.

- Caelan Rhys író vendégcikke - 

Azonban az élet halad és a napi teendők közepette egyvalamire mérget vehetsz: az isteni szikra nyomán a fejedben felbukkanó sztori elszáll. Minél nagyobb lélegzetű irományt sejtet az ötlet, annál gyorsabban. Így mire eljutsz a gondosan őrzött jegyzeteddel az írásig, könnyen előfordulhat, hogy két mondat, három bekezdés, vagy akár negyven oldal után már nem is érted, mit akartál kihozni az egészből.

De írnod kell! Hiszen a határidők, még ha Magadnak is jelölted ki őket, szorítanak.

A helyzet az, hogy kevés történet születik tisztán ihlet alapon. Ráadásul minél hosszabb írásokat nézünk, annál kevésbé valószínű, hogy találunk olyat, amit tisztán a bennünk élő Szikra vetett papírra.

Ezért ha elkap a hév, akkor ne állj az útjába. Ülj le és írj! Teljesen mindegy, hogy az lesz-e a kész mű vagy sem. Ha olvasható formában van, akkor az már használható, bárhogy is sikerül. Akár változatlanul beillesztve a kész műbe, akár mint jegyzet vagy írói napló az adott írásodhoz.

Ám nagyon fontos, hogy ne pánikolj akkor sem, ha elakadsz. Akár hiszed, akár nem, ez természetes, különösen, ha ezer szó feletti írásról beszélünk. Ezért akár örülhetnél is neki, nemde?

Ugye azt hiszed, most viccelek?

Egy pillanatig sem. Ha ugyanis elakadsz, akkor az azt jelenti, hogy a bal agyféltekéd nem tud mit kezdeni azzal, amit a jobb kreált. Ez viszont jó! Hiszen ha a Te tulajdon agyféltekéid hadat üzennek egymásnak, miközben a történetbe meríted őket, akkor az olvasóid sem fognak másként reagálni. Tehát minél előbb jössz rá erre, annál jobb.

Felmerülhet Benned a kérdés, hogy mi a teendő ilyenkor? A megoldás: etesd meg a bal agyféltekédet is! Figyelj, mutatom!

1. Kezdés

Ha megvan a történeted eleje, akkor gratulálok, hatalmas lépést tettél előre! Ha nincs, akkor szerezz gyorsan egy üres lapot, és fogj hozzá! Írj le mindent a főhősödről, a körülötte levő világról, ami díszletként szolgál a történethez! Ne feledkezz meg a hátteréről, valamint olyan apróságokról sem, mint pl. a haja színe. Rögzíts mindent, ami eszedbe jut és amitől élőnek érzed a karaktered.

Nem muszáj rögtön kész jeleneteket írnod, elég, ha címszavakkal, látszólag összefüggéstelen tőmondatokkal fejezed ki Magad. Ahogy Neked kényelmes. A lényeg, hogy visszakereshető, visszaolvasható formában meglegyen, ki a főszereplőd, és milyen tónusban tálalod az olvasó elé a történetet.

2. Zárás

ötletből sztori Ha megvan a Kezdésed, akkor vegyél egy másik üres lapot, és kezdj el jegyzetelni arról, hogy végződik a történeted. Milyennek látod a főhősöd a történet végén? Milyen a ruházata, tartása, érzelmei? Miként változott a környezetéhez való viszonya? Egyáltalán: mi változott benne és körülötte?

Hagyd, hogy az ötletek, képek szabadon jöjjenek, legyenek bármilyen furcsák is! Érezd jól Magad és hagyd szárnyalni a képzeletedet. Most nem az a lényeg, hogy a leírtak logikusan legyenek felépítve, hanem az, hogy adj Magadnak útjelzőket, amik biztosítják, hogy mindkét agyféltekéd elégedett legyen a történettel.

3. Lelki fordulópont

Ha megvan a sztorid eleje és vége, akkor keríts egy harmadik papírt. Erre kezdj el ötletelni, hogy mitől változik meg a főhősöd. Mitől válik más emberré? Mi az, ami kikényszeríti, hogy felvállalja magát? Milyen esemény vagy azok láncolata után kénytelen úgy dönteni, hogy használja a különleges képességét?

Ne feledd, hogy olyasmivel kell előrukkolnod, amit nem kerülhet el, amiről nem dönthet úgy, hogy inkább kihagyja! Ha ugyanis lehetősége van rá, hogy testi-lelki karcolás, szembesülés és változás nélkül megússza, akkor senki, még Te sem fogod komolyan venni a történetet. Ezzel legkésőbb akkor szembesülsz, amikor visszaolvasod.

Itt nem kell kitaláld a hős útjának összes buktatóját. Arra fókuszálj, ami a főhősön belül történik. Mi az, ami áldozat nélkül feloldhatatlan feszültséget teremt a lelkében? Mi az a belső konfliktus, amitől nem tud szabadulni, csak drasztikus változás árán?

Megvan? Akkor már csak egy kis finomhangolás kell!

Ha megvan a kényszerítő erőd vagy erőid, akkor próbáld beleélni Magad a karakter helyzetébe. Milyen hatást váltanak ki ezek az erők a főhősben, akit a Kezdésben kreáltál? Vajon tényleg megtörik? Valóban olyan irányba lökik el, hogy az Általad tervezett Zárás felé mozdul?

Ha bármelyik kérdésre nemleges a válasz, akkor gondolkodj el! Vagy nem megfelelő a kényszerítő erő, vagy meg kell változtatnod a Kezdést vagy a Zárást. Ugyanis a sztori egésze szempontjából létfontosságú, hogy a Kezdéskor létrehozott karaktert az Általad előrevetített trauma a Zárás felé taszítsa. Ha nem teszi, akkor nem fogod teljesnek érezni a történetet. Márpedig ha Te nem érzed teljesnek, akkor az olvasó sem lesz elégedett, még ha nem is tudja megfogalmazni az írásoddal kapcsolatos problémáját.

Ha azonban minden kérdésre igen volt a válaszod, akkor gratulálok! Megépítetted a tökéletes nyomvonalat a soron következő remek történetednek!

Próbáld ki a fenti módszert, megéri! Egy így előkészített sztorit sokkal könnyebb lesz megírnod, miközben az olvasóid imádni fogják. Ha pedig elakadnál, akkor tedd fel a kérdésed egy hozzászólásban!

 

A szerzőről:

profilkep 1

Caelean Rhys író, kreatív mintázatfelismerő, világok vándora.
Elég bátor vagy közel merészkedni?

http://bit.ly/elefant_a_porcelanboltban

 

 

Szóljon hozzá!

Hozzászólás beküldése vendégként

0
  • Nincsenek hozzászólások

Lájkold a Facebookon is!

Kreatív írás tanfolyam

A jobb agyféltekés kreatív írással 2 nap alatt íróvá válhatsz.

Jelentkezéshez, bővebb információkért kattints ide:

Író születik tanfolyam

 

Go to top